Dat generatieve ‘artificial intelligence’ (AI) de gang van zaken bij veel bedrijven in de war schopt, mag inmiddels duidelijk zijn. Het gaat zelfs zo ver dat banenverlies onvermijdbaar lijkt. Meerdere bedrijven laten immers al weten om of geen nieuwe mensen op bepaalde functies aan te nemen of om functies te schrappen, omdat ze verwachten dat deze (op termijn) vervuld kunnen worden door kunstmatige intelligentie.

Maar volgens Clement Delangue, medeoprichter en CEO van AI-bedrijf Hugging Face, moet AI op den duur juist meer banen opleveren. Het geheim ligt hem in de acceptatie en samenwerken tussen alle afdelingen van een bedrijf.

“Ik geloof er volledig in dat het een positieve verandering gaat zijn voor de mensheid. Het type werk dat we doen zal verbeteren in veel meer vervullende en creatievere dingen”, zegt hij op Dreamforce, de jaarlijkse techconferentie van Salesforce in San Francisco, waar Business Insider bij aanwezig was.

“Maar ik denk wel dat er een brug geslagen moet worden. En dat moet gedaan worden door beleidsmakers en publieke gesprekken die dat mogelijk maken. Uiteindelijk moeten mensen de overgang kunnen maken van de rollen die het risico lopen om door AI overgenomen te worden naar nieuwe functies die buiten het functiegebied van de LLM’s [large language models, de kunstmatige intelligentie achter AI-chatbots zoals ChatGPT, red.] vallen”, aldus Delangue.

Delangue heeft ook een idee hoe dat het best aangevlogen kan worden. “Je kunt dat doen door iedereen en alle bedrijven de mogelijkheid te geven om een eigen AI te maken.”

Om zijn punt wat te verduidelijken, haalt hij zijn eigen platform Hugging Face aan. Hierop zouden volgens hem nu meer dan twee miljoen AI-bouwers actief zijn die allemaal toegang hebben tot 'open source' AI-modellen die ze kunnen gebruiken om te trainen met eigen data en daarop verschillende oplossingen te bouwen.

“Ik denk dat als je AI echt democratiseert en je elk bedrijf, groot of klein, in staat stelt om met AI te bouwen, dat je uiteindelijk honderden miljoenen banen creëert die een bepaald gedeelte van de door AI overbodig gemaakte banen compenseert”, stelt hij.

'AI-wereld moet informatie en kennis gaan delen'

“We zouden het niet zo negatief moeten zien, maar er juist op moeten aansturen dat het een kans is. Een kans voor het creëren van nieuwe dingen, voor het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden. Zo maak je optimaal gebruik van deze revolutie die AI heet", zegt Delangue.

Maar de oprichter van het platform waarop AI-makers kunnen samenwerken erkent ook dat het allemaal makkelijker klinkt dan het is. Er is immers een flinke drempel voor bedrijven om aan de slag te gaan met kunstmatige intelligentie. Daarom zou het helpen als de AI-wereld meer open source gaat werken en elkaar zou ondersteunen; de industrie zou meer informatie en kennis moeten delen, zegt hij.

Binnen bedrijven zelf stelt hij dat samenwerking de sleutel tot succes met AI is. “We moeten echt een gezamenlijke aanpak hebben voor het doen van dingen. Niet alleen de AI-makers, maar ook de productmanagers, de designers en de UX-mensen moeten betrokken zijn bij het bouwen van de AI. Ik denk dat dat ons zal helpen om betere en impactvollere toepassingen te ontwikkelen", besluit Delangue.

LEES OOK: Hallucinerende artificial intelligence is juist goed en de toekomst van AI heeft ‘enge’ verrassingen in petto, volgens topman Sam Altman van het bedrijf achter ChatGPT